Jeden z najdłuższych na świecie mostów pieszo-rowerowych powstaje w Warszawie
Nowy warszawski most pieszo-rowerowy będzie jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – będzie liczył ok. 500 metrów długości. Połączy Bulwary Wiślane z Pragą. Wejście na most od lewej strony Wisły będzie na wysokości ul. Karowej, na prawym brzegu – na wysokości ul. Okrzei.
Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna – w najwęższym punkcie będzie mieć 6,9 m a nad nurtem rzeki rozszerzać się będzie do 16,3 m.



Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie – warto wspomnieć choćby Millenium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio.
Most pieszo-rowerowy stworzy nowe połączenie spacerowe między tłumnie odwiedzanymi Bulwarami Wiślanymi, a dziś niezagospodarowanym, bardziej naturalnym praskim brzegiem Wisły.
Ale nie tylko brzegi Wisły zyskają dzięki nowemu mostowi. Będzie on szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, która tym samym przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią – praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego. W ubiegłym roku zostały przedstawione plany zamiany tych ulic w trakt spacerowy, który będzie ciągnął się od Wisły aż do praskiego Centrum Koneser.



Dziś Okrzei kończy się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych. A dalej – wzdłuż Karowej – szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.
Realizacji inwestycji podjęła się firma Budimex a jej koszt wyniesie ok. 120 mln zł. Oprócz samej konstrukcji obiektu, na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie i odwodnienie. Kosztorys zakłada również roboty nieprzewidziane.
Przeprawa jest już w trakcie realizacji i jeśli nic nie stanie na przeszkodzie zostanie oddana do użytku w 2024 roku. Dłużej niestety trzeba będzie poczekać na modernizację praskich ulic Okrzei i Ząbkowskiej – w tym przypadku przetarg na realizację jeszcze nie został ogłoszony.